Naše činnost za časů koronaviru

Koronavirová krize změnila život mnoha lidem a téměř všichni z nás museli nějakým způsobem přizpůsobit svůj program a plány nastalým výjimečným okolnostem. Nejinak tomu bylo i u našeho spolku Vodní záchranné služby v Jablonci nad Nisou.

Z hygienických důvodů došlo k uzavření sportovních center včetně jabloneckého bazénu, čímž nám vypadla možnost pořádat pravidelné plavecké tréninky. To nás ale neodradilo a místo toho jsme začali hledat alternativní možnosti činností.

Převážná část našich členů jsou studenti a tak, když se uzavřely školy, se někteří z nich rozhodli dobrovolně věnovat svůj čas pomoci druhým. Pravidelně docházeli do sídla Českého červeného kříže v Jablonci, kde bylo zřízeno krizové centrum pro pomoc ohroženým skupinám lidí. Projekt se vzhledem k náhlým vládním nařízením a rychlým změnám vyvíjel za pochodu a od začátku cílil na skupinu lidí, které onemocnění COVID-19 ohrožoval nejvíce. Jednalo se o seniory, onkologické pacienty a lidi s chronickým onemocnění a sníženou imunitou, ale také lidi v zaměstnáních v “první linii” a všechny další, kteří se s nastalou situací ocitli v nelehké životní situaci.

Z počátku poskytovalo krizové centrum několik základních služeb. Jednou z hlavních bylo vyřizování nákupů potravin, drogerie a léků. Za tímto účelem začala vznikat síť dobrovolníků z řad obyvatel města Jablonec, kteří se přes stránky ČČK Jablonec mohli registrovat a následně byli vysíláni na nákupy, které donášeli lidem až domů, za dodržování hygienických pravidel – sterilní rukavice, rouška, dezinfekce, předávka mezi dveřmi…

Mezitím se v zázemí červeného kříže utvořily v podstatě dvě organizační jednotky – call centrum, kde mimo jiné naši členové přijímali telefonáty od lidí a vyřizovali požadavky, a “dobrocentrum” – oddělení, kde probíhala registrace nových dobrovolníků, přijímaly se požadavky z call centra a následně se sháněli vhodní dobrovolníci, kteří by daný úkol splnili.

Kromě nákupů potravin a léků zahrnovala činnost krizového centra také psychosociální pomoc, neboť koronavirová krize a omezení pohybu obyvatel doléhaly mnohdy těžce na lidskou psychiku. Vznikl proto tým odborníků, kteří byli připraveni na telefonu a ochotní promluvit si s kýmkoliv, kdo to v tu chvíli potřeboval a zavolal na telefonní linku call centra.

Velice diskutovaným tématem se staly roušky, respirátory a další ochranné pomůcky. Ze dne na den se staly nutností, avšak téměř všude jich byl nedostatek, a to jak v první linii, nemluvě potom o “obyčejných” lidech. V prvních dnech jsme tak dostávali nespočet telefonátů s prosbami o roušky a bohužel mohli jen slibovat, že začneme rozdávat, jakmile nějaké budeme mít. Nicméně již po pár dnech se na nás přihnala doslova vlna dobrovolníků, kteří nám nabízeli podomácku ušité roušky či nepotřebné látky, které jsme obratem mohli poskytnout lidem, kterým látky chyběly ale chtěli šít. A tak nám spousta lidí i několikrát za sebou doneslo plné tašky látkových roušek. A my mohli začít přes naši síť dobrovolníků distribuovat roušky i s dezinfekcí ke všem klientům a posléze i v krabicích do samoobsluh na periferiích města a okolních vesnicích, kde byly volně k dispozici komukoliv kdo si přišel nakoupit.

V rámci zviditelnění tohoto projektu proběhlo i pár akcí, kdy naši členové pomáhali rozdávat letáčky a roušky před obchodními centry v Jablonci a nabízeli převážně seniorům možnost, aby se obrátili na naše krizové centrum a nemuseli osobně chodit do obchodů a vystavovat se tak zbytečnému nebezpečí nákazy.

Později se také rozjela služba rozvozu obědů, kdy jsme navázali spolupráci se Stravovací služby Pažout, s.r.o., kteří dodali jídla a my je následně rozvezli.

Jak je vidět, jednalo se o velice rozsáhlou činnost, které jsme se účastnili skoro čtvrt roku a na které se podílelo velké množství lidí. Přímo v zázemí se různě střídali členové jak VZS (mládež i dospělí), tak Červeného kříže, ale i liberecké Systemy a jabloneckého skauta. Z krize proto vzešlo i nemálo pozitiv – utvořila se nová přátelství a navázali jsme mnohem větší spolupráci s červeným křížem než dosud, se kterým nyní plánujeme do budoucna více společných akcí včetně zdokonalování a sjednocení znalostí v oblasti první pomoci.

To však není vše. Samotné krizové centrum v sídle ČČK totiž stojí v středu rozsáhlé sítě lidí – dobrovolníků, kteří byli od začátku krize ochotni pomoci, ať už se jednalo o vyřizování a donášení nákupů a léků, venčení pejsků, šití roušek, psychosociální pomoc, technickou pomoc a mnoho dalšího…

V poslední době se zdá, že situace kolem koronavirové krize se pomalu uklidňuje a život ve společnosti se pozvolna vrací do starých kolejí. I my se teď snažíme opět najet na původní režim. Jakmile to bylo možné, svolali jsme si několik kondičních tréninků na čerstvém vzduchu v okolí přehrady – například posilování, volejbal, basketbal a další.

Nyní to vypadá, že by se mohl otevřít bazén v Jablonci a s tím vyvstává otázka obnovení plaveckých tréninků. Blíží se navíc léto a letní služby na přehradě, ale i možnost pořádat plavecké tréninky na venkovní vodní ploše. Aktuální informace budou v nejbližší době vyvěšeny na webové stránky naší skupiny a na Facebooku.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com